Smrt
poprvé
Z neznámých důvodů nějak lpím na tomhle světě. Myslela jsem si, že se
nebojím umřít, dokud jsem nepotkala vlastní smrt. Všechno to začalo odevzdáním
se.
Chtěla jsem se vymanit z malichernosti. Proč bych stále měla toužit po
zbytečnostech. Většinu věcí si přeji stejně jen proto, že je nemám, a
o hlouposti sebetrýzně lpění jsem se přesvědčila už mnohokrát. Teď myslím,
že většinu toho, co mě doposud ovlivňovalo, dokáži oželet. Něco sice ještě
vzbuzuje trošku lítostivý pocit, proč zrovna já tohle nevlastním, ale
z jiného úhlu pohledu to vlastně přináší docela úlevu. Nic z mého okolí
už mi neporoučí. Směr si určuji jen já sama.
A v tom tkví ten poslední krok. Zbavit se ega, možná i přijít o život.
Uvažovat o tomto je docela snadné. Skutečnost je ovšem jiná. Zjistila
jsem to, když se objevila ona.
Vypadala jako tvor mezi pavoukem a krabem. Neviděla jsem jí úplně do tváře,
ale kovová klepeta jsem vnímala jasně. Barvu měla černou, možná bojovně
žlutou nebo oranžovou. Stála před tunelem. Slíbila, že mi ukáže pravdu.
Konečně přijdu na to, jak všechno funguje. Za dar úplného poznání ovšem
zaplatím a to tím, co mi stále není lhostejné. Jde o vlastní existenci.
Nejprve jsem jí sama podala ruku. Jeden z jejích háků mi propíchl dlaň.
Nebolelo to, ale spojilo nás to. Šla jsem s ní. Otvor, vchod, byl rotující.
Hlavou mi letělo, jaký tohle bude obraz. Ona se zastavila a řekla: „Uvažuješ
špatně, nebude žádný obraz, nebudeš.“ Znejistila jsem. Mohla by mi dát
nějaký čas. Souhlasila. Čtyři dny. Budu moci udělat ten pokus. Vnímat
svět jako před smrtí, nasát všechny jeho vůně. Opět mě zarazila. „Nebude
žádná pochvala za splněný úkol.“
V záchvatu paniky a pláče jsem to tentokrát věděla určitě. Nechci umřít.
Pustila mě a odešla. Vím, že když ji zavolám, tak opět přijde a bude definitivní.
Smrt podruhé
Veškeré teorie o smrti jsou nanic.Ten zážitek je úplně jiný a zřejmě se
ani nepohybuje v předeslané symbolické rovině. Já vím, že se nedokážu
vzdát sebe, a také to ani nechci. Netoužím po tom stát se obrazem obrazu.
A to asi ni odměnou nějakého splynutí s ostatními lidmi, nebo snad dokonce
s čímsi božským. Nemyslím totiž, že bych pak dokázala cokoliv z toho ocenit.
Tím spíš, že možná opravdu nejde jenom o konec ega.
Když říkám slůvko já, myslím tím skutečně sebe. I se všemi nedostatky,
závislostmi a afekty. Možná opravdu existuje nějaká moje vnitřní složka,
ta dokonalá, zralá, která touží po tom realizovat se. Dost ale pochybuji
o tom, že po mne žádá potlačení vlastní přirozenosti. Marnivost mě sice
činí někdy nešťastnou, ale jindy mi zas dopřává nejsilnější extázi, jakou
se mi vůbec kdy podařilo potkat. Nechci se mít stále pod kontrolou. Nechat
se unést je pro mě totéž jako být. Živoucích mrtvol už mám docela dost.
Výše napsané možná také vysvětluje, proč je můj stvořitel zajedno s upírem.
Vzhledem k tomu, že jsem si vztah k němu opravdu předepsala, dělá mi zároveň
i vůdce. Musela jsem se s ním konfrontovat, abych poznala, jak zbytečné
pro mě je nechat se jím učit. Takový je alespoň pocit tohoto večera. Začínám
zřejmě znovu. Užívat si svět se vším, co nabízí, nechat se vtáhnout jeho
vírem, může být tím správným řešením. Člověk přitom zřejmě nepotřebuje
žádnou nesnesitelnou lehkost clonící realitu. Jsem ten, koho zajímají
stvořeniny. Za nesmrtelnost toho, co bych už stejně nebyla já, nechci
platit sebou. Tím spíš. že času je opravdu málo.
Tenhle komentář je o změně. Jak najít to, v čem spočívá člověk, když je
společnost plná protikladů. Možná ale, že právě rozpor nejpřesněji vyjadřuje
lidství.
V předchozích textech jsem mluvila o smrti. Nastínila jsem dva možné pohledy
na jednu věc. Oba byly moje, momentální a nestabilní. Druhý den vše vypadá
jinak a další ráno bude co do postoje opět odlišné. A to i v případě,
že jde o tak definitivní téma. Možná ani ono není konečné. Obrátit se
v prach pojmenovává přechod a nikoliv samu existenci.
Přemýšlím teď o tom, že jediné, na co se vlastně může člověk spolehnout,
je ten pohyb času, který neustále přináší nové světlo. Nic v jeho záření
není stejné. Naučit se rychlosti a pružnosti se tak stává základním úkolem.
Toto je dovednost, která zbaví utrpení. Být jako voda není jen funkční
návod k nějakým mystickým prožitkům. Je to i způsob, jak obstát v realitě
běžně považované za skutečnou. Nutné je uvědomit si, že jakýkoliv pokus
stvořit cokoliv pevného způsobí celou řadu dalších dynamických procesů.
Smiřuji se s tím, že vyrábím pouhé záznamy jedné určité doby. To, po čem
toužím, je nekonečná řada neznámých zážitků.
Obraz číslo pět je něčím takovým. Ilustruje můj vztah k tomu okamžiku.
Je jeho zachycením. Tím, které maluje punkový mladík na zeď v záchvatu
náhlé potřeby. Tvoří rychle a bez nároku na jakoukoliv trvalost. Na jeho
díle není nic konceptuálního. Jedná se o pouhý výlev několika minut. Tomu
odpovídá i zvolená formální podoba.
Jak posuzovat obraz číslo 5
Představte si, že vám zbývají tři dny života. Vnímejte vše ve svém okolí
do nejmenších podrobností. Pokud to jde, pokuste se zaměřit svou pozornost
i na daný artefakt. Přisuďte mu důležitost jediného okamžiku mezi těmi
ostatními skutečnostmi, vteřinami. Posléze reflektujte.
<< Předchozí
| Další
>>
Nahoru |
Home
| Jana
Besmáková |
|
|